Apprendre aux adultes

L’andragogie ?                                

L’andragogie est la science de l’éducation aux adultes, par opposition à la pédagogie qui est centrée sur l’éducation aux enfants et jeunes adultes.

La réalité dans laquelle évoluent les adultes et leurs besoins sont  différents de ceux des enfants et des jeunes adultes. Il faut tenir en compte dans la formation aux adultes. L’adulte, en tant qu’apprenant, souhaite :

  • Apprendre de nouvelles compétences ou pratiques
  • Obtenir de nouvelles informations visant l’atteinte de nouvelles compétences
  • Avoir une formation qui satisfait ses désirs personnels et professionnels
  • Améliorer une compétence ou une pratique professionnelle déjà acquise.

Enseigner n’est pas la même chose que former

On enseigne à partir d’un programme, avec un contenu standardisé, en visant l’acquisition de savoir ou de savoir-faire par l’assimilation de connaissances et avec une certaine hiérarchisation dans la classe (enseignant et élèves).

On forme à partir d’un besoin, avec du contenu individualisé selon le groupe et les expériences de chacun, en misant sur l’acquisition de compétences applicables dans des situations réelles.

Un enseignant transmet un savoir.

Le formateur aide les apprenants à acquérir une compétence comme un « passeur », « médiateur », « coach ».

Les principes :  

  1. L’apprenant adulte doit être impliqué dans son apprentissage
  2. L’expérience propre de chaque apprenant adulte doit être prise en considération
  3. Les apprentissages doivent être reliés à des contextes réels
  4. Favoriser la mise en pratique
 
 
 
  1. The adult learner must be involved in his learning

In pedagogy, the relationship between the student and the teacher is very hierarchical. The adult must participate in the planning and evaluation of his learning. Training must involve the adult learner.

The trainer must involve the learner, ask him what his objectives are, why he is following the training, what he expects from it, etc.

  1. Each adult learner’s unique experience must be taken into consideration

Each adult learner has their own unique experience.

The exchanges are motivating because they come from real contexts to which the learner can associate their new learning. These exchanges allow the validation of real situations that they may not have had the chance (or the misfortune) to experience.

Each learner’s personal experience must be taken into account in learning activities, as this background constitutes an important resource for their training.

  1. Learning must be linked to real contexts of their life or work

Adult learners need concrete action.

They want to know why this training is important and what the real-world applications are. They need to be convinced.

Learning must be linked to real situations. For these learners, the field is the place of understanding.

  1. Promote implementation

Avoid memorizing content, stick to putting it into practice.

Retention is much greater in adult learners when they are engaged with hands-on activities immediately after acquiring new knowledge.

Get straight to the point in the content and let them experience what they have learned.

Learning must be linked to immediate applications, forget the superfluous.

Variety in learning is important.

To conclude

The adult learner wants to learn in a concrete way, with practical applications of what he learns, to enhance or improve his skills and to learn behaviors and practices more than content.

Don’t hesitate to get straight to the point and aim for the essentials.

Training must be meaningful to adult learners:

they need to know and understand why they are learning new things!

 
Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ecole School was founded in 1998 as a business career school in Manhattan.